Want your
own Fotopage?







 
Jubah,Hijab,Telekung,Stokin Wudu,Baby Tights,Busana Muslimah

By: norazia abdullah

[Recommend this Fotopage] | [Share this Fotopage]
View complete fotopage

Tuesday, 31-Jul-2007 17:41 Email | Share | Bookmark
asam pedas ikan ala johor

asam pedas cenggini ummi selalu makan masa duk umah mak kt johor. mak mmg selalu masak asam pedas cenggini sebab atuk ammar suka sgt asam pedas. tp mak selalu masak asam pedas ikan pari. kat sini ummi tak jumpa lg ikan pari so, bila teringin makan asam pedas tu...ummi gantikan dgn ikan kembung. ikan ape2 pun boleh kan, rasanya takde masalah.



bahannya
2 ekor ikan kembung
10 batang bendi
2 ulas bawang putih (blend)
1/2 biji bawang besar (blend)
1 sudu asam jawa (kekadang tu ummi pakai asam keping je, lgpun klu ummi letak bendi, rasanya lebih baik letak asam keping sbb nti bendi tu kurang belendir)
10 tangkai cili kering
2 sudu kerisik
sedikit daun kesum (ummi tak letak pun daun kesum sbb takde kt sini )
minyak
air

caranya
ikan dibersihkan dan ditoskan.
bendi pula dipotong bahagian kepalanya.
tumis bawang putih, bawang merah dan cili kering yg telah dikisar.
setelah naik bau, masukkan air(bancuh dgn asam jawa) atau asam keping dan ikan kembung tadi.
masukkan juga daun kesum, bendi dan kerisik. kacau perlahan2 supaya ikan tak hancur.
apabila hampir gelegak, masukkan garam dan sedikit serbuk perasa (jika suka).
sedia utk dihidangkan.

ummi rasa asam pedas johor memang sedap sbb pekat. first time makan terus jadi favorite. klu mak masak asam pedas ikan pari tu, rasa berselera sgt makan nasi...mau tambah 2 pinggan lgpun air tangan ibu, mmg sedap.




View complete fotopage


© Pidgin Technologies Ltd. 2008.

ns4008229.ip-198-27-68.net